Ford Sierra: Legenda se vrací?

Ford Sierra

Historie Ford Sierra

Ford Sierra, který se objevil v roce 1982, znamenal pro automobilku Ford úplně novou kapitolu. Místo hranatého Taunusu přišel vůz s tak pokrokovým aerodynamickým tvarem, že to tehdy všechny překvapilo. I když zpočátku vyvolával rozporuplné reakce, lidé si Sierru brzy oblíbili díky pohodlí, skvělému ovládání a velkorysému prostoru. Do prodeje šla jako praktický pětidveřový liftback, prostorné kombi nebo sportovně střižený třídveřový hatchback. Sierra se stala miláčkem rodin i firemních flotil a pod kapotou mohla mít různé motory - od šetrných naftových až po silné šestiválce. Sportovní verze XR4i a Cosworth se zapsaly do historie a ukázaly, že Ford umí stavět i pořádně ostré vozy. I když Sierra zmizela z výroby v roce 1993, její průkopnický design ovlivnil automobilový svět na dlouhá léta dopředu.

Design a karoserie

Ford Sierra přinesl revoluci v designu a rozloučil se s hranatým vzhledem svého předchůdce Taunusu. Její aerodynamická karoserie s plynulými křivkami výrazně snižovala odpor vzduchu, což mělo příznivý vliv na spotřebu benzínu a stabilitu při rychlé jízdě. V době svého uvedení Sierra ohromila veřejnost svým futuristickým vzhledem, který však nebyl po chuti úplně všem. Tradiční příznivci značky Ford těžce nesli tak radikální změnu stylu. Přesto se Sierra stala obrovským úspěchem a dokázala, že Ford vsadil na správnou kartu. Za jejím nadčasovým designem stál tým pod vedením Uwe Bahnsena v kolínském designovém studiu Fordu. Inspiraci čerpali z oblasti sportovních vozů a hlavní důraz kladli na dokonalou aerodynamiku a elegantní linie. Sierra nabízela pestrou škálu karoserií - od třídveřového a pětidveřového hatchbacku až po praktické kombi a klasický sedan. Všechny verze si přitom zachovaly typické prvky jako protáhlou záď a elegantně tvarovanou přední kapotu.

Porovnání Ford Sierra a Ford Scorpio
Vlastnost Ford Sierra Ford Scorpio
Výroba 1982-1993 1985-1998
Karoserie Hatchback, Sedan, Kombi Hatchback, Sedan
Motorizace Benzín, Diesel Benzín, Diesel
Přední pohon Ano (většina modelů) Ano

Motory a výkon

Ford Sierra měla pod kapotou opravdu pestrou paletu motorů pro každého. Od těch nejmenších jedna-šestka benzínů pro běžné ježdění až po pořádné sportovní bestie. Kdo chtěl něco extra, mohl sáhnout po legendární Sierra Cosworth s dvoulitrovým přeplňovaným motorem, ze kterého šel opravdu strach. Pro šetřílky byly v nabídce taky úsporné naftové motory, které se osvědčily jako nezmar. Sierru prostě poháněly motory, na které byl spoleh a vydržely všechno možné. Ať už jste potřebovali cokoliv - úsporné auto do města nebo sporťák na víkend - Sierra vám to dokázala nabídnout. Stačilo si jen vybrat ten správný motor.

Jízdní vlastnosti

Ford Sierra, to byla skutečná královna silnic v osmdesátkách. Jízdní vlastnosti? No, pojďme se na to podívat. Sierra přišla s tak pokrokovým aerodynamickým tvarem, že všem vyrazila dech. Na silnici to bylo znát - držela stopu jako přibitá, i když jste to hnali přes stotřicítku. Motor byl samozřejmě základ všeho. Základní třináctistovka, ta byla spíš na pohodu, ale dvoulitrové verze, a hlavně ta našlapaná XR4i, to už bylo něco úplně jiného. Tyhle modely uměly vystřelit jako raketa a v zatáčkách se chovaly naprosto jistě. Jasně, zadní náprava si občas v ostřejší zatáčce poskočila, ale každý, kdo uměl řídit, si s tím hravě poradil.

Bezpečnost a inovace

Ford Sierra, který se objevil v roce 1982, představoval pro značku Ford zásadní milník ve vývoji bezpečných aut. Tahle novinka se zapsala do historie jako první evropský Ford, který už v základu nabízel systém ABS. Díky téhle tehdy převratné technologii se Sierra mnohem líp ovládala při brždění na kluzké silnici. Celá konstrukce auta byla promyšlená s ohledem na bezpečnost posádky. Když už došlo na nejhorší, deformační zóny v karoserii dokázaly pohltit sílu nárazu a ochránit lidi uvnitř. Sierra vlastně ukázala, že moderní design a bezpečnost jdou ruku v ruce - a tenhle přístup Ford ctí i v současnosti.

Verze a výbavy

Ford Sierra byl skutečný klenot mezi auty své doby. Mohli jste si vybrat přesně takovou verzi, jaká vám sedla - ať už to byl praktický hatchback s třemi nebo pěti dveřmi, prostorné kombi nebo elegantní sedan. Pod kapotou jste našli všechno od úsporných benzínových motorů 1.3 až po pořádnou sílu 2.9 litru, a kdo chtěl naftu, mohl sáhnout po 1.8 nebo 2.3.

Fandové sportovní jízdy si nemohli vynachválit modely XR4i a Cosworth. Tyhle dravce s výkonnými motory a drzým vzhledem prostě nešlo přehlédnout. Není divu, že se z nich staly legendy osmdesátek a dneska po nich sběratelé doslova prahnou. Kdo toužil po luxusu, pro toho tu byla výbava Ghia - kožené sedačky, elektrická okýnka a spousta dalších vychytávek pro pohodlné cestování. A když jste chtěli opravdu všechno, Sierra nabízela u vybraných motorů i pohon všech kol.

Popularita a odkaz

Ford Sierra se objevil v roce 1982 a okamžitě si získal srdce evropských řidičů. Když se tehdy poprvé ukázal na silnicích, všichni koukali na jeho futuristické křivky - nikdo předtím nic takového neviděl. Však taky tahle aerodynamická krása trhala prodejní rekordy. Sierra se prostě stala autem, které definovalo osmdesátky. Byl to vůz, který si mohl dovolit skoro každý, a přitom vypadal jako ze zítřka.

Časem Sierra dostávala různá vylepšení a modernizace, díky kterým si udržela své kouzlo. Lidi na ní milovali, jak je pohodlná, spolehlivá a kolik se toho do ní vejde. Mohli si vybrat přesně takovou, jakou potřebovali - od sportovně vyhlížejícího třídveřáku až po rodinné kombi. A motorů bylo taky na výběr - každý si přišel na své, ať už chtěl úsporné svezení nebo pořádný výkon.

I když už se Sierra dávno nevyrábí, pořád má spoustu věrných fanoušků. Sierristé se pravidelně scházejí na srazech, kde si můžou pokecat o svých miláčcích a pochlubit se, v jakém stavu je udržují. Tohle auto zkrátka zanechalo v historii nesmazatelnou stopu a jeho vliv je znát dodnes.

Ford Sierra, tohle jméno ve mně vyvolává spoustu vzpomínek. Když si na ni vzpomenu, vidím auto, který psalo historii na našich silnicích. Pro někoho první vůz po škole, pro jiného rodinný společník na dlouhé cesty. Sierra prostě uměla zaujmout každého. V osmdesátkách její aerodynamický tvar šokoval veřejnost - a upřímně, i teď vypadá fakt dobře. Není divu, že se stala jedním z nejúspěšnějších modelů značky Ford. Ať už mluvíme o nadupaném Cosworthu, co kraloval závodním tratím, nebo o praktickém kombi, co vozilo děti na prázdniny k babičce - prostě auto do každé situace. I když dneska už Sierru potkáte spíš výjimečně, mezi fanoušky Fordu má pořád svoje místo. Kdo ví, třeba se jednou Ford rozhodne navázat na tuhle legendu novým modelem. To by bylo něco, co?

Publikováno: 26. 08. 2025

Kategorie: technologie